속도 및 교통량

속도 및 교통량

서울의 자동차 등록대수는 1980년대 이후 급속히 증가하여 1980년 약 20만대에 달하던 자동차 등록대수가 2005년 현재 2,809천대를 넘어서고 있다. 이러한 자동차 보급의 증가에 의해 간선도로의 통행속도는 급격하게 낮아지고 있다.
주요 간선도로별 속도를 살펴보면 외곽지역 일부도로의 경우 35Km상의 속도를 내기 어렵고, 대부분의 구간에서 시속 20Km이하의 속도를 나타내고 있다. 주요 지점별 교통량을 살펴보면 한남대교와 성산대교 등 고속도로를 연계하는 교량들에서 통과교통이 많으며, 인천시, 성남시, 고양시, 남양주시, 동두천시 등 수도권 주변 도시들을 연결하는 주요 간선도로에서의 교통량이 많아 강남 강북간 교차이동과 수도권과 서울의 직주 분리현상이 교통량 조사에 반영된 것으로 파악된다.
 

SPEED AND TRAFFIC VOLUME

Seoul’s registered motor vehicles rapidly increased after 1980s, growing from about 200,000 vehicles in 1980 to more than 2,809,000 vehicles in 2005. This remarkable growth trend has rapidly resulted in low traffic speed on trunk roads.
The traffic speed is usually lower than 35Km on some main roads of the outskirts, and stands at less than 20Km in most sections. The traffic volume is high on bridges linking highways, such as Hannam Bridge and Seongsan Bridge, as well as on main trunk roads connecting major cities in the metropolitan area including Incheon city, Seongnam city, Goyang city, Namyangju city and Dongducheon city. The traffic volume reflects the vehicle movement between the North and South of Han river, and the separation of offices downtown and residences in the suburbs.
 

2005년 주요 간선도로 속도 및 교통량을 보여주는 지도입니다.

출처 : 서울특별시, 서울통계연보, 2006

        서울시 도시교통본부, 서울시 정기속도조사자료, 2005

        서울지방경찰청, 서울특별시 교통량조사자료, 2005

 

1965년부터 2005년까지 자동차 등록대수를 나타낸 그래프 입니다.

 
  • DATA.GO.KR 공공데이터포털
  • 서울특별시 서울 열린 데이터 광장
  • KOSIS 국가통계포털